johnenankienaarsantiago.reismee.nl

Finisterre

Vandaag een lekker dagje Finisterre. Ontzettend leuk! We hebben eerst lekker uitgeslapen en toen op ons gemak in het hotel ontbeten, en zijn toen het stadje ingegaan. We hadden al onze bagage klaargezet in onze kamer en toen we terugkwamen stond het in onze nieuwe kamer. Klein, maar voldoet helemaal!

We zijn eerst naar het bureau voor Toerisme gegaan om het Certificaat te halen, dat we Finisterre hebben gehaald. Het gaat wel wat in de massa eigenlijk, maar het is toch erg leuk als je het dan krijgt. Je moet wel paspoort en stempelkaart laten zien, en je wordt in een groot boek genoteerd. We hebben ook nog een paar souveniertjes gekocht en zijn toen naar de prachtige Iglesia Santa Maria gegaan. Zo mooi van binnen! Daar hebben we ook weer een hele mooie stempel gekregen. We zien hier nu ook veel meer fietsers en wandelaars. Leuk hoor! We hebben ook nog met een Nederlands stel gepraat; die hadden er net 800 km wandelen opzitten, envonden het ook een hele mooie belevenis. Ik denk dat het thuis eerst wat moet bezinken en dat je dan echt denkt: wauw!

Na koffie en een broodje op de kamer zijn we naar Cabo Finisterre gefietst; de laatste 3 km naar het einde van de wereld! Vroeger, ten tijde van het Romeinse rijk lag hier al het einde van de wereld. Finisterre oftewel Fisterra ligt aan de Costa de Morte (kust des doods), omdat de zon er doodging enomdat er zoveel schepen vergingen. Het is ook een hele woeste kust en zee! Ook nu nog vergaan er schepen: bv de grote tanker de Prestige in 2002. En het verhaal gaat dat hier ook de mysterieuze stad Duyo bedolven ligt.

Toen we op het eind aankwamen was dat heel erg leuk, maar ook wat een afknapper: er liepen wel een paar honderd toeristen rond! Bussen vol! Er zijn daar een aantal dingen die je echt wilt zien: een koperen wandelschoen op een rots, een mooi kruis met Costa de Morte er op, het gebouw Coba Finisterre met vuurtoren en dan beslist ook nog de 0,00 km paal! Al die toeristen wilden dat natuurlijk ook zien en er bij op de foto! Net als wij dus, maar ik dacht “Ga weg! Wij hebben er heel ver voor gefietst, jullie niet!”

Maar we hebben alles bekeken en zijn ermee op de foto gegaan en toen zijn we lekker een stuk de rotsen afgedaald en hebben daar heerlijk een poos gezeten; we merkten toen niks meer van die toeristen. Prachtig uitzicht over de Noord Atlantische Oceaan; echt het einde van de wereld! Zo prachtig met die mistige uitlopers van de bergen aan de linkerkant. En het was heel mooi zonnig! We troffen het weer echt met het weer! We hadden heerlijk appel en nootjes meegenomen. Toen we na een poosje weer wat nootjes wat wilden pakken, zat het vol met kleine miertjes! John heeft het zakje op een zakdoekje geleegd en alle deugnieten eigenhandig verwijderd.

Toen weer op naar het hotel. We hebben in het stadje gegeten. Omdat alles pas laat open gaat hadden we niet zoveel keus. Maar bij een restaurantje zaten al wat mensen lekker te eten. Wij dus naar binnen. Ik wilde nu wel eens Paëlla, maar dat was er nu niet. Dan allebei maar kipfilet. Het duurde een tijdje en er gebeurde maar niks. Ik zat precies goed om alles te overzien: de zaak, en de keuken ook gedeeltelijk. En daar werd ik niet blij van! Het was vies en ontzettend rommelig en de glazen waren niet schoon. De twee jongens die er werkten hadden ook hele vieze kleren aan en bij het bedienen zag ik dat een ook ontzettend dikke puisten had. En het rook er erg naar oud vet. Ik was bang voor salmonella ivm onze kipfilet. Maar toen kwam een van de jongens de zaak weer in met een plastic zak. Hij liet het me zien en ging aan de slag. Hij had dus kip gehaald bij de slager; dat was heel gunstig! De patat die we kregen was ook goed! Toen hebben we nog een salade besteld en die kwam uit een “goed” zakje, tonijn uit een blikje, tomaat en ui er op.... Dat kon dus weinig kwaad allemaal. Al met al hebben we een stuk lekkerder gegeten dan gisteravond! Over dat er dik vies, bruin schuim op de borden stond toen een van hun afwaste, ging ik maar niet nadenken.

Nu naar bed en morgen het eerste deel naar Santiago fietsen! Vandaag 6 km gefietst.

Mariska

Finisterre klinkt me bekend in de oren, volgens mij had papa het daar ook wel eens over. Fijn om te lezen dat jullie zo genieten, het gaat goed. Hopelijk is de nacht ook goed gegaan en zijn jullie niet ziek geworden van de kip ?

Piet van der Goot

Wat fijn dat jullie het daar zo met het weer hebben getroffen. Prachtige foto's! En goed dat jullie daar een dag voor vrijgemaakt hebben. Nu nog het laatste stukje naar Santiago. Heel veel plezier en succes! ??