johnenankienaarsantiago.reismee.nl

Van Melide naar Cacheiras

Het was erg koud vanochtend toen we opstonden (10 graden, maar het voelde veel kouder). Met thee, koffie, een grote zoete croissant en een gigantisch pak cake ontbeten in de bar. Alles aangetrokken: muts, handschoenen, beenstukken, jasjes over elkaar... En dat was nodig, want vooral in de afdaling was het vreselijk koud. Om 9.55 uur fietsten we; we fietsten gemakkelijk het stadje uit en begonnen bijna meteen met klimmen. Vandaag stonden er heel veel scherpe bergjes op het programma. De benen deden het gelukkig weer goed. Na 18 km in Arzua (een wat groter stadje, dat we via een pittige klim binnenkwamen), even wat gedronken. Hier zagen we nog een aantal Pelgrim wandelaars; verderop helemaal niet meer, en ook geen fietsers. Na 35 km een 0% biertje in Touro. We kregen er heerlijk tapa’s en olijven bij. We moesten €3,40 afrekenen; dat kan toch niet? Bij een bakker een grote bocadilla gekocht voor later en voor ‘s avond een groot stuk brood met vlees en uien er in: heerlijk! Het weer was ondertussen wat beter geworden en daarom konden alle hulpstukken uit, behalve het jackje.

De vegetatie was van ruime groene velden met hier en daar bos en kleine dorpjes, veranderd in bossen met hoge, geurige eucalyptus bomen, met een hoog, dicht bladerdek. Deze bomen vervellen voortdurend. Het afgevallen bast en blad verstoren het bodemleven behoorlijk,waardoor er weinig varens, insecten en vogels in die bossen zijn. Het doet daarom wat doods aan! Bij droogte zijn de bomen met hun vluchtige oliën zeer brandbaar. In 2006 bedreigden de branden zelfs Santiago tot aan de stadsgrens!

De laatste 25 km (tot we dicht bij Santiago onderlangs gingen richting Finesterre), gingen erg moeizaam! Het waren wel erg veel heuvels, en ook nog van die zware, taaie! John z’n benen wilden soms niet zo goed. Hij bleef vaak wat achter bij het klimmen; moest gewoon op gang komen en kon niet zo snel! Dat was natuurlijk wel wat frustrerend. Maar na nog een 2 km lange heuvel kwamen we eindelijk aan in Alrins. Hier zouden we op de top Santiago kunnen zien; we hebben het niet gezien! (Misschien waren we nog net niet ver genoeg daarvoor, want we moesten hier natuurlijk gaan afsnijden, omdat we níet al dóór Santiago wilden gaan op onze weg naar Finesterre.) Ik had de route van te voren al uitgedacht, en dat werkt gelukkig perfect! We kwamen door delen van de voorstad die je normaal niet ziet! Ik was even bang geweest dat we misschien extreme heuvels zouden moeten nemen, maar dat was ook niet zo.

We waren nu dus op weg naar Finisterre! Vanochtend had ik al een slaapplaats besteld in het plaatsje Cacheiras, 6,5 km vanaf Santiago. We moesten via een lange heuvel de voorsteden van Santiago uitklimmen. Pfffff. We waren moe en het behoorlijk zat! Maar gelukkig begon toen het heerlijke en vooral snelle afdalen naar onze slaapplaats. We hadden al een klein beetje regen gehad onderweg, maar nu begon het te spoelen! John deed nog even zijn cap op, maar verder lieten ons maar gewoon nat regenen, want we waren er toch zo. Om 18.30 uur waren we In het dorpje; maar ons hotel was er niet te bekennen. Bij mensen aangebeld en gevraagd, maar het hotel was daar niet. Het bleek 2,5 km terug te staan. Eerst weer naar de grote weg en toen 2 km weer de zware heuvel op. We konden bijna niet meer! Steeds stoppen, op adem komen en maar weer verder! Ik stond op een gegeven moment gewoon te janken; ik kon bijna niet meer! Maar natuurlijk haalden we het weer, bleek er verkeerd geboekt te zijn en kregen we ook nog eens een grote kamer met 2 tweepersoons bedden. Het was ondertusen bijna 8 uur. Na het douchen en op de kamer eten, nog even beneden gezeten en met een aantal Nederlandse mensen die een busreis deden gepraat. Toen slapen!!

Het was een hele zware rit door het leek de eindeloze rij te beklimmen heuvels, maar het was ook een saaie rit vandaag. Dat kwam deels door de omgeving, maar waarschijnlijk ook omdat hetzondag was, dus alles dicht en rustig, maar ook omdat we helemaal geen fietsers en wandelaars meer tegenkwamen.

We hebben 74 km gefietst vandaag!

Henny

De laatste loodjes. Nog een paar dagen volhouden en dan is het feest !

Nico Tervoort

Ik dacht ook je fiets zo je bedje in zo hart naar beneden ! maar dat ging dus weer omhoog en ook bieden jullie het letterlijk niet droog . Maar Pff wat een rit weer .Gr nico t