johnenankienaarsantiago.reismee.nl

Van Sarria naar Melide

Vanochtend 7 uur op. We hebben lekker geslapen (22.00 uur al op bed), wel veel gedroomd over fietsen. Het was nog erg donker, koud en mistig. Je kunt wel merken dat je naar de herfst loopt. Alles op ons gemak klaargemaakt en broodje gegeten. Vandaag gaan we een heuvel van 200 m hoog beklimmen, dan een van ruim 100 en dan een van 350 m hoog. Daarna nog een aantal lichtere heuvels. We hopen dat de benen goed genoeg zijn. Omdat het zo koud was hebben we beenstukken, handschoenen en jasjes over elkaar aangetrokken. Het probleem met veel kleren is altijd dat als je klimt je begint te zweten, en als je dan afdaalt maakt dat zweet het extra koud. Er dreigde regen te komen, maar gelukkig hebben we alleen maar wat druppen gehad.

Om 9.15 uur reden we. De benen deden het goed, dus de eerste 2 heuvels hadden we tegen 12 uur gehad. Eerst lekker geluncht in Portomarin. Een fascinerend dorpje. Het ligt aan de overzijde van een stuwmeer. Het dorp ziet er heel netjes en geordend uit; dat komt omdat het oude dorp onder de waterspiegel is verdwenen. De mooiste gebouwen zijn steen voor steen afgebroken en hogerop weer opgebouwd, ook de 12e eeuwse, vierkante kerk van San Nicolas. We hebben in Lestedo nog een mooi Jacobskerkje gezien, met een Pelgrimsbegraafplaats. En ook Horreos: oude opslagschuurtjes op palen, afgeschermd tegen knaagdieren.

Toen we ook de 3e, hoge heuvel hadden beklommen moesten we nog 25 km wat kleinere heuvels dachten we. Maar het bleek alleen maar klimmen en dalen te zijn. In totaal hebben we vandaag 1115 m geklommen en ook weer gedaald. Dat is best veel! Vanmiddag kwam ook de zon nog door: heerlijk! En we hebben veel wandelaars gezien; dat komt door de 100 km die ze moeten lopen voor een oorkonde. Ook een aantal mensen gesproken, die we al eerder hadden gezien omdat wij gisteren maar 21 km hebben gereden. leuk!

We waren om 18.00 uur bij ons hotel. Mooi, schoon, gezellig. Dat wordt lekker slapen! Morgen gaan we langs Santiago, richting Finesterre. We moeten nog een omleiding bedenken. Vanavond wat gegeten in een inktvis-tent, omdat hetde enige was die open was; een vreselijke lucht hangt daar!

We hebben vandaag 65 km gefietst.

Aty

Ankie wat ‘n energie, om ‘s avonds iedere keer weer de belevenissen van de dag op te schrijven. Je beschrijft het ook zo interessant. Wat een prestatie leveren jullie. Het einde komt in zicht, ik neem zó m’n hoed voor jullie af. Nog even volhouden dan hebben jullie het volbracht. Fantastisch.

Sanny

Lekker genieten!!!

Cobie en Jan

Finisterre, het einde van de wereld. Deze kaap met vuurtoren hebben wij vanuit zee gezien. In gedachten gaan we nu zwaaien naar jullie! Gaan jullie daar ook je kleren verbranden? ;)

Piet van der Goot

Een optie om naar Finesterre te rijden en Santiago te mijden is: bij km 194,5 rechtdoor gaan naar ponte Ulla en vanaf daar naar Puentavea, waarna je op de AC201 zit naar Finesterre.
De weg gaat wel op en weer maar is niet zwaar. In Padron is een Albergue en diverse pensions.
Liefs Piet en succes!

Nico Tervoort

ja als je nou s'nachts ook al ga fietsen ! dan ga je het natuurlijk niet redden . Slapen moet je s'nachts ?.

Maar een goed advies van uit Nederland wat de goede route is ,is natuurlijk wel van Kennerlijk een kenner ! Top toch

Ben en Marja

Waren wat achter op geraakt met het lezen van jullie leuke en informatieve reisverslagen; zaten op
Corsica en zijn nu weer onderweg naar huis. Geweldige prestatie leveren jullie?. Sterkte met de laatste loodjes en geniet er dubbel en dwars van als het einddoel is bereikt! ?

Henny

Ik wens jullie de laatste dagen van dit avontuur mooi, zonnig weer en weinig wind en weinig heuvels. Het was ook voor mij een hele belevenis om jullie tocht te volgen. En dat komt Ankie, omdat je zo beeldend schrijft. Houdt vol en wees voorzichtig. Kusjes van mij.

Pietje Visser

Gewéldig wat een afstand al gefietst ! Knap hoor !
En wat een verhalen/ belevenissen.
Nog veel plezier de laatste fietsdagen !

Groetjes Pietje Visser ?

Ronald

Wat is het snel gegaan. Met veel plezier jullie avonturen gelezen. Jullie zijn er bijna. Heel veel succes en plezier nog met de laatste etappe(s).

Jan en Marijke

Wij zijn net terug van een lang weekend in Zuid-Limburg, waar Jan zijn eerste "bergen" heeft beklommen met de racefiets. Hij vond het hartstikke gaaf, dus volgend jaar naar S. de Compostella? Nou, dacht het niet, hè? ???