johnenankienaarsantiago.reismee.nl

Van Izel naar Dun sur Meuse (Frankrijk)

Het kostte wat moeite om in slaap te komen na dat dikke bord heerlijke spagettie; m’n buik was behoorlijk gespannen. Maar het lukte en we hebben heerlijk geslapen. Het lag ‘s morgens zo lekker dat ik eigenlijk helemaal geen zin had om te gaan fietsen. Maar ja, als je er af bent is het weer helemaal goed. We hebben heerlijk ontbeten met allerlei streekproducten, en de gastvrouw had een gigantisch stokbrood voor ons klaargemaakt voor de lunch: met ham, kaas en tomaten.Heerlijk!

10 uur op de fiets en meteen weer een heuvel op en later een grof stenen pad. Nou dat beloofde wat. Maar dat viel heel erg mee. In het begin hadden we een prachtige afdaling van 10%, door de Vallee d’Or. (Gouden Vallei), en mooi was het! Verder hebben we vandaag door prachtige, afwisselende gebieden gefietst, in een overwegend licht heuvelachtig gebied, met af en toe een sterke klim. Het weer was meteen al heel aangenaam, maar toch hebben we een aantal onverwachte, dikke, buien gehad. Halverwege de middag werd het af en toe zonnig.

Na 10 km kwamen we bij de Abdij van Orval, met een kerk in Romaanse stijl. Orval doet denken aan de legende van de verloren ring. Mathilde verloor de trouwring van haar overleden man in een bron; een vis bracht hem aan haar terug. De Mathildebron is daar nog. Verder had het klooster niet veel geluk. Het oude klooster van de Cisterciënsers uit 1518 was niet meer gerieflijk en daarom bouwde men er in 1760 een nieuw klooster, in barokstijl naast. Helaas werden tijdens de Franse revolutie beide kloosters verwoest. In 1926 bouwde men op de resten van het barok klooster, weer een nieuw klooster. De resten van het oudste kasteel konden we nog zien. Interessant! We hebben er ook een mooie stempel gekregen.

Om ongeveer 1 uur kwamen we in Avioth aan. Een prachtig, schilderachtig dorpje met een hele mooie basiliek: de Notre Dame, uit de 13-15e eeuw. We konden hem ook van binnen zien: prachtig. Op een picknick bankje bij de kerk hebben we lekker onze lunch gegeten en gegeken naar al die mensen die bij het restaurant zaten te lunchen (of misschien zij wel naar ons ). Het fietsen ging goed, maar schoot niet erg op. Tijdens de lunch hadden we nog maar 20 km gefietst.

Tijdens het schuilen voor weer een dikke bui, hebben we om half 4 maar een slaapplaats geregeld. Het was nog wel moeilijk omdat er pas na 27 km een B&B was. Deze was vol. Gelukkig konden we via Booking.com een B&B regelen, 29 km verderop. Deze bleek van Nederlanders te zijn. We hebben nog even goed doorgefietst en waren om 19.15 uur bij onze slaapplaats. Na douchen hebben we nog heerlijk in de tuin gezeten met onze gastheer en vrouw en wat mede gasten. We kregen koffie met een heel groot stuk heerlijk vers gebak! (ipv diner ) Hmmmm!

We zijn ondertussen in Frankrijk! En hebben vandaag 57 km gefietst.

Nico Tervooort

Go al in Frankrijk en lekker aan de stokbrood !Jullie draaien je want er ook niet meer voor om om 30 Km extra te rijden Makkie voor jullie .

Wat die heuvels betreft ; Toch maar eens aan een Flayer upstreet 5 gaan denken !!! ?
en een Regen dakje boven je fiets laten maken .

Succes Toppers Gr Nico.T

Nanny Monincx

Ik geniet erg van jullie belevenissen. Jullie zijn kanjers. Succes en sterkte voor het vervolg.

Marjan Schram

Hoi hoi.
Ik vind het geweldig leuk om jullie zo te kunnen volgen. Wat maken jullie veel mee op deze manier. Hartstikke leuk. En petje af hoe jullie dit voor elkaar boksen. Wij doen jullie dat echt niet na! Wat een mooie ervaring!!!

Ronald

Leuk om jullie belevenissen te lezen. Zet 'm op en geniet ervan.